Please enlarge your browser window

Your web browser is not supported, please update to a newer version or other web browser.

SumGent
'Hof ter Dampoort',
Dendermondsesteenweg 50,
B-9000 Ghent


t: +32 9 225 54 88

SumBrussels
90, boulevard de Waterloo
B-1000 Brussels

t: +32 2 512 70 11
f: +32 2 512 31 90

 < >

Stedenstructuur in Vlaanderen en Brussel11/04/2014

 

 
NL

In opdracht van het departement Ruimte Vlaanderen van de Vlaamse Overheid heeft SumResearch een kortlopend onderzoek gevoerd naar de polycentrische stedenstructuur in Vlaanderen. Dit onderzoek leverde rechtstreekse input voor het Witboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen.

 

Eerst werd een typologie van steden en gemeenten opgemaakt en zijn de belangrijkste stedelijke regio's aangeduid. Brussel, Antwerpen en Gent zijn ‘top stedelijke regio's' en Leuven, Brugge, Mechelen, Hasselt-Genk en Kortrijk zijn ‘stedelijke regio's niveau 1'.

 

Voor elk van deze 8 stedelijke regio's is het het daily urban system bepaald op basis van het Provinciaal Verkeersmodel van De Lijn 2009. Een daily urban system is gedefinieerd als het ‘invloedsgebied van een stedelijke regio' en de concrete afbakening is geoperationaliseerd via maximale aanvaardbare reistijden (MAR) met het openbaar vervoersnetwerk van trein, tram of bus (NMBS en De Lijn.

 

De studie omvat een groot aantal kaartbeelden van elke stedelijke regio en geeft aan dat er heel wat potenties zijn voor Vlaanderen om verder uit te groeien tot een polycentrisch netwerk van steden en voorzieningen op verschillende niveaus.

 

Strategische knooppuntlocaties (vb. treinstations) die volledig zijn opgenomen in een stedelijke regio bieden meer potentie voor toekomstige ontwikkelingen dan knooppunten die dat niet zijn. Zo zijn er maar liefst 117 nmbs-stations of (pre-) metrohaltes binnen het daily urban system van Brussel. Ook andere stedelijke regio's hebben een gigantisch potentieel: Antwerpen (45), Gent (38), Leuven (25), Brugge (13), Mechelen (33), Hasselt-Genk (7) en Kortrijk (11). Een deel van deze stations behoren ook tot méér dan één daily urban system wat hun potentieel alleen maar vergroot.

 

rapport

kaartenbundel

 






www.sum.be
 
© Sum • disclaimerWebsite by 9000 Studios